Dlaczego łatwiej znaleźć pracę niż dobrego pracownika?
Stwierdzenie, że pracownicy stają się coraz bardziej odważni i kreatywni w podejmowaniu wyzwań zawodowych potwierdzają dane o wskaźniku rotacji w Polsce. Co więcej, 62 proc. osób cyklicznie rozgląda się za ofertami, a prawie 30 proc. aktywnie poszukuje nowego miejsca pracy. Taka sytuacja stawia pracodawców przed wyzwaniem zatrzymania kluczowych specjalistów w firmie.
Sprzyjające warunki – wskaźnik rotacji wynosi w Polsce około 20 proc., a stopa bezrobocia osiąga rekordowo niskie pułapy – działają na korzyść poszukujących pracy. Wyniki przeprowadzonych przez Randstad badań wskazują, że wśród osób, które rozważają zmianę miejsca zatrudnienia, aż 62 proc. regularnie przegląda oferty, a prawie 30 proc. aktywnie szuka nowych firm, w których będzie mogła realizować swoje potrzeby i aspiracje.
Nie tylko coraz więcej osób poszukuje nowych perspektyw rozwoju. Ale też wiele z nich idzie o krok dalej i wybiera w tym celu niestandardowe działania autopromocyjne, które jeszcze jakiś czas temu miały na celu wyróżnienie się spośród grona aplikujących – obecnie zaś mają umożliwić poszukującemu wybranie dla siebie najlepszego pracodawcy.
Coraz łatwiej znaleźć pracę
Podjęcie nowej pracy nie sprawia już większych trudności. Jak wynika z raportu „Monitor Rynku Pracy kwiecień 2018”, 62 proc. osób, które w ubiegłym półroczu zmieniły pracę, nie miało problemów w znalezieniu nowego zatrudnienia. Polacy pozytywnie postrzegają swoje szanse na znalezienie atrakcyjniejszego zajęcia i nie obawiają się za nim rozglądać. Ponadto potrafią jasno określić swoje potrzeby i oczekiwania względem pracodawcy. Ponad połowa ankietowanych (53 proc.) przyznała, że znalazła swoje obecne miejsce zatrudnienia w przeciągu miesiąca. Z kolei 30 proc. badanych potrzebowało od dwóch do trzech miesięcy. Natomiast 6 proc. pracowników nawiązało współpracę z nowym pracodawcą w czasie krótszym niż 30 dni.
Chcę zmienić pracę, bo…
Tradycyjnie prym na liście powodów, dla których Polacy poszukują nowego miejsca zatrudnienia, wiedzie wysokość wynagrodzenia. Bardzo istotna jest również atmosfera panująca w firmie, relacje ze współpracownikami, możliwość rozwoju zawodowego oraz forma zatrudnienia. To niezwykle istotne wskazówki, szczególnie, że według wspomnianego raportu aż 40 proc. pracowników zmieniło firmę z powodu niezadowolenia ze swojego pracodawcy. W podjęciu decyzji o zmianie kluczowym elementem może okazać się chociażby zaproponowanie przez konkurencję niewielkiej podwyżki. Ale takie czynniki jak realny wpływ na działanie firmy, samodzielność i partnerska relacja z przełożonymi mogą być wystarczające, by pozostać u obecnego pracodawcy.
Nowe pokolenie, inne myślenie
Młode pokolenie na rynku pracy to osoby, które chcą poszerzać swoje umiejętności i kierują się elastycznym podejściem do ścieżki kariery. Nie boją się mówić o swoich potrzebach i oczekują partnerskiej relacji z przełożonym. Nie zamykają się zawodowo, koncentrując się na jednym zatrudnieniu. Szukają wyzwań i miejsca, w którym będą mogli wyrażać swoje opinie i będą słuchani.