Jak skutecznie zarządzać zespołem?

01 czerwiec / Biznes

Umiejętność skutecznego zarządzania pracownikami to jedna z kluczowych cech dobrego menadżera. Zgrany i ufający sobie zespół to największy kapitał firmy. Jak efektywnie nim zarządzać?

Każdy biznes to przede wszystkim ludzie. Najtrudniejszym zadaniem menadżera jest wydobycie z nich tego, co najcenniejsze. Dobrze zorganizowany przedsiębiorca będzie równocześnie dobrze zorganizowanym szefem. A dzięki temu jest w stanie pomóc swojemu zespołowi stać się zgraną, zmotywowaną i nastawiona na sukces grupą. Zarządzanie zespołem to proces złożony, dlatego warto pamiętać o kilku zasadach.

Podział zadań

W zasadzie wydaje się to oczywiste, ale nie każdy lider zespołu jest świadomy, że podział obowiązków powinien być sprawiedliwy, tak żeby żaden z członków zespołu nie był przeładowany pracą. Równie istotne jest, aby zadania zostały rozdzielone w taki sposób, aby każdy z pracowników był w stanie w określonym czasie je wykonać. Poszczególne obowiązki powinny zostać dopasowane zgodnie z kompetencjami osób. Jeśli zadania zostaną rozdzielone w taki sposób, że każdy z członków zespołu otrzyma taki rodzaj pracy, w której najlepiej się czuje, to w zamian otrzymamy dobrze wykonane zadanie oraz satysfakcję pracowników.

Komunikacja

Komunikowanie się to nie tylko najważniejsza sprawa w relacjach międzyludzkich, ale ma też kluczowe znaczenie z punktu widzenia sprawnego zarządzania zespołem. Jej skuteczność ma bezpośredni wpływ na to, jak rozwija się firma. To przełożony odpowiada za to, jaka atmosfera panuje w miejscu pracy. Warto wiedzieć także, że umiejętna komunikacja pozwoli dobrze artykułować wszelkie informacje na temat zleconych zespołowi zadań do wykonania. Najlepiej sprawdza się prosty i jasny przekaz. Im bardziej nieskomplikowany będzie i im więcej kluczowych informacji będzie zawierał, tym większa gwarancja na uniknięcie nieporozumień i niedomówień.

Motywacja

To jeden z najtrudniejszych obszarów, ale zarazem najistotniejszy. Pracownicy motywują się w rożny sposób i potrzebują odmiennych bodźców. W dużej mierze ma na to wpływ struktura mózgu. Niektórym potrzebne jest spokojne i przyjazne nastawienie, inni lubią rywalizować. Sztuką jest wiedzieć, co motywuje poszczególnych pracowników, aby móc skutecznie wspierać ich w osiąganiu sukcesów. Warto również wiedzieć, co ich nie demotywuje.

Rozwój

Ten obszar może okazać się nieco kłopotliwy. Czasem lęk przed tym, że podwładny może rozwijać się szybciej, wygrywa z nadrzędnym celem. Przełożony z poczuciem własnej wartości na odpowiednim poziomie jest świadomy, że dzięki rozwojowi zespołu cele przedsiębiorstwa zostaną szybciej osiągnięte. Otwartość na poszerzanie wiedzy i zdobywanie doświadczenia znacząco przyczynia się do wzrostu efektywności pracy.

Karać czy nagradzać?

To przełożony jest odpowiedzialny za to, czy jego zespół odnosi sukcesy. Do jego zadań należy motywowanie pracowników. A motywowanie to nie tylko nagradzanie, ale też i karanie. O ile pochwała za osiągnięcie określonych celów jest miła zarówno dla menadżera, jak i pracownika – tak zwracanie uwagi na złe działania i wyciąganie z nich konsekwencji bywa dość kłopotliwe. Podobne problemy może też przynosić ocenianie pracy zespołu, zwłaszcza jeśli nie można o niej powiedzieć za wiele dobrego. Przekazywanie niepomyślnych informacji w taki sposób, by zmotywować do działania i równocześnie nie odebrać zapału do dalszej pracy, to nie lada wyzwanie. W wielu przedsiębiorstwach zazwyczaj występuje deficyt pochwał i kult kar. Przełożeni nie chwalą z obawy przed przysłowiową „wodą sodową” uderzającą do głowy, a przecież pochwała jest wspaniałym narzędziem motywacyjnym. To szczególnie istotne w odniesieniu do faktu, że przełożeni i kierownicy pełnią najważniejszą rolę w kształtowaniu poziomu zadowolenia z pracy.