Jak wspieranie kultury wpływa na zaangażowanie i efektywność pracowników?
Wspieranie kultury, podobnie jak działania CSR, angażuje pozytywnie nie tylko obecnych pracowników, ale również i tych potencjalnych. Jak pokazują badania, ponad dwie trzecie młodych Polaków interesuje się, czy ich firma jest odpowiedzialna społecznie, a jedna trzecia zmieniłaby chętnie pracę, gdyby okazało się, że nowy pracodawca zwraca na to większą uwagę niż poprzedni[i].
Ponieważ wspieranie sztuki i kultury łączy zarówno wartości etyczne, jak i zaangażowanie w społeczność i jej potrzeby (na przykład poprzez dofinansowanie wystaw lokalnych muzeów czy domów kultury), to daje ono możliwość wyróżnienia się na rynku pracownika – stania się interesującym, pożądanym pracodawcą. W innych krajach już dawno dostrzeżono potencjał, jaki kryje się we wspieraniu kultury. W Stanach sektor prywatny przeznaczył na dofinansowanie obszaru kultury ponad miliard dolarów w samym tylko 2017 r.[ii] Teraz czas na polskie firmy.
Odpowiednio wybrana działalność CSR skutecznie zwiększa zaangażowanie zatrudnionej osoby w jej pracę. Wspieranie kultury, czyli etyka połączona z wartościami wyższymi oraz z promocją lokalnej społeczności sprawia, że pracownicy angażują się w wykonywanie misji CSR, ponieważ w nią wierzą. A wiara w wykonywane zadania sprawia, że pracownik pracuje z chęci, nie z obowiązku, a także wiąże swoją przyszłość z daną firmą i jest bardziej lojalny. Chęć do pracy wynikająca z dumy z działań swojej organizacji sprawia też, że pracownik staje się efektywniejszy i wydajniejszy w swojej pracy.
Jak jednak zaangażować pracownika w wykonywanie takiej misji CSR? Są na to dwa sposoby.
Pierwszym z nich jest stworzenie wewnątrzfirmowego programu, który pozwoli pracownikom na proponowanie własnych projektów wspierania wybranych przez nich ośrodków kulturalnych, a także zaangażowanie się w wolontariat na ich rzecz.
Drugim jest zainteresowanie pracownika kulturą samą w sobie, a także pośrednie wsparcie jej poprzez inwestycję w program kulturalnych benefitów pracowniczych – to upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu, czyli motywacji pracowników poprzez zadbanie o ich potrzeby, a jednocześnie wsparcia samej kultury poprzez umożliwienie im uczestnictwa w spektaklach teatralnych, seansach filmowych czy interesujących wystawach muzealnych i koncertach.
Umożliwienie pracownikom takiej aktywności w czasie wolnym nie tylko angażuje ich, o czym wspominaliśmy, ale ma też bezpośredni dobroczynny wpływ na stan ich zdrowia psychicznego i fizycznego, co przekłada się na efektywność pracowników w wykonywaniu ich obowiązków. Rozwija zdolności poznawcze, osobowość (szlifuje i uwypukla pożądane cechy charakteru), kreatywność, a nawet zapobiega niektórym chorobom (m.in. związanym ze starzeniem się), co zmniejsza ilość absencji w pracy[iii] [iv]. Sprawia też, że łatwiej jest pracownikom zarządzać doświadczanym stresem, oferując zdrowe mechanizmy radzenia sobie z napięciami w pracyiv.
Dodatkowo pracownicy, którzy często wychodzą do teatru, kina czy zwiedzają wystawy muzealne, często są bardziej otwarci na nowe koncepcje, potrafią myśleć out of the box, oferują nowe, świeższe spojrzenie przy pracy nad projektami. Dzieje się tak, ponieważ uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych kształtuje otwartość na nowe doświadczenia oraz ciekawość świata, które sprzyjają utrzymaniu dobrej kondycji psychofizycznejiii iv.
Podsumowując, wspieranie kultury nie tylko angażuje pracowników w działania pracodawcy, wzmacnia ich lojalność w stosunku do firmy, poprawia wizerunek organizacji na rynku pracy, ale także dostarcza pracownikom odpowiednich narzędzi, jeśli chodzi o budowanie swej kreatywności, otwartości na nowe idee, mechanizmy zarządzania stresem, a także zapobieganie chorobom i absencji w pracy.
Obecnie jest najlepszy okres na zaproponowanie pracownikom voucherów na wydarzenia kulturalne, gdyż właśnie rozpoczął się na nie sezon w dużych (i nie tylko) miastach. Przesunięty z powodu lockdownu, na wakacje uderza ze zdwojoną siłą, jeśli chodzi zarówno o premiery filmowe, jak i teatralne. Podsumowanie spektakli, wystaw i seansów, których nie wolno przegapić, można znaleźć na www.qlturaprofit.pl.
[i] https://www.michaelpage.pl/dla-medi%C3%B3w/confidence-index
[ii] https://www.americansforthearts.org/
[iii] https://www.nck.pl/badania/archiwum-projektow/obserwatorium-kultury/aktualnosci/kultura-to-zdrowie-uczestnictwo-w-kulturze-badania
[iv] https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.510133.de/diw_sp0767.pdf