Zadbaj o talenty już na etapie rekrutacji!
Wyłowienie z rynku największych talentów oraz skuteczne kierowanie nimi tak, aby mogli się rozwijać i czerpać satysfakcję z wykonywanych zadań, to jedno z największych wyzwań stawianych obecnie przed pracodawcami. Poszukując specjalistów na coraz mniejszym rynku, warto zadać sobie pytanie: Co robię, aby ludzie chcieli u mnie pracować?
Coraz więcej pracodawców dostrzega, że dla sukcesu firmy istotne jest również, a może przede wszystkim, budowanie dobrej atmosfery i przyjaznego środowiska pracy, co przekłada się na większe zaangażowanie oraz efektywność pracujących. Pozytywny wpływ na jakość wykonywanych obowiązków mają otwarte relacje, współpraca i dobra komunikacja – zarówno wśród pracowników, jak i pomiędzy nimi i przełożonymi. Jednak budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy dla rozwoju kariery, należy podjąć już na etapie rekrutacji.
Daj się poznać
Do niedawna jeszcze przychodząc na rekrutację, to od potencjalny kandydat na dane stanowisko był zobligowany do zaprezentowania się z jak najlepszej strony. Kurczący się rynek pracy przeważa szalę na korzyść pracownika, a na tak zwanym dobrym pierwszym wrażeniu zależy obecnie nie tylko ubiegającym się o dane stanowisko, lecz i również pracodawcy. Potencjalni kandydaci przeglądając ogłoszenia rekrutacyjne coraz częściej biorą pod uwagę markę pracodawcy, oferowane warunki pracy, rodzaj świadczeń pozapłacowych i możliwość rozwoju zawodowego. Równie istotna jest dla nich dobra atmosfera w pracy i bliskie relacje z przełożonym. Co ważne, pracownicy szukają również informacji o wysokości ich przyszłego wynagrodzenia. Jak przyznaje 55 proc. badanych przez GoldenLine, w ofertach pracy najbardziej brakuje właśnie wskazanych zarobków. Podanie w ogłoszeniu widełek płacowych wpływa na wzrost zainteresowania ofertami, nawet o kilkadziesiąt procent.
Dobra atmosfera w oczach pracowników
Jak ważna z punktu widzenia pracowników jest atmosfera w miejscu pracy bardzo dobrze prezentują wyniki badanie przeprowadzonego przez Employer Branding Institute – pracodawca, który nie zadbał o budowanie dobrej atmosfery w firmie, powinien w związku z tym zwiększyć wynagrodzenie swoich pracowników o około 40 proc. Z sondażu TNS Polska wynika z kolei, że aż 53 proc. pracowników przedłoży ten miękki aspekt nad własną pozycję zawodową. 65 proc. Polaków uważa, że zła atmosfera w firmie może stać się przyczyną rezygnacji z posady, nawet jeśli nie ma innej oferty zatrudnia. Chcąc budować przyjazne, otwarte i motywujące środowisko do pracy należy zadbać o:
- Komunikacja – to podstawowy i zarazem niebywale istotnym elementem, który daje poczucie bezpieczeństwa i jasności reguł;
- Życzliwość – relacje opierające się na sympatii i wzajemnym szacunku wpływają na poziom pracy;
- Jasny podział obowiązków – pracownicy, szczególnie nowi, czują się pewniej, kiedy przydzielone im zadania są jasno sprecyzowane, a także kiedy mają swobodę działania w trakcie wykonywanych obowiązków;
- Równość – ważne jest takie samo traktowanie wszystkich pracowników, niezależnie od szczebla kariery, płci czy różnic wyznaniowych i światopoglądowych;
- Integracja – poczucie wspólnoty wzmacnia takie inicjatywy jak na przykład wspólne wyjazdy czy firmowe drużyny sportowe.
Wyłowienie talentów w procesie rekrutacji staje się coraz trudniejszym zadaniem. To pracodawca jest odpowiedzialny za stworzenie wizerunku przyjaznego miejsca pracy. Pozytywna atmosfera pracy jest konieczna do zbudowania stabilnego i wspierającego się nawzajem zespołu. To proces czasochłonny i wymagający zaangażowania ze strony przełożonych, ale warty uwagi, ponieważ dobra atmosfera jest inwestycją, która z pewnością się zwróci i będzie generować stałe korzyści dla firmy.