Dobrze ułożony młodzieniec
Inspirowany międzywojenną historią łodzianina Eugeniusza Steinbarta spektakl porusza na wskroś współczesny temat nienormatywności płciowej i jej społecznego odbioru.
Jest opowieścią o próbie ucieczki z opresyjnego systemu społecznego, w którym role są określone sztywno i narzucone raz na zawsze; historią niezgody wobec bezradności, bierności i postępowania wbrew sobie; wyrazem buntu przeciwko życiu w roli kobiety, kiedy się kobietą nie jest; manifestem odwagi do życia na własnych warunkach – bez binarnych podziałów, kategorii i wlewania ciał w foremki.
Spektakl odwołuje się do wydarzeń towarzyszących toczącemu się w latach 1938-1939 przed sądem okręgowym w Łodzi procesowi „młodej kobiety wyglądającej zupełnie jak mężczyzna”*.
Jak donosi „Ilustrowana Republika” z 6 stycznia 1939 roku: „kobieta udawała mężczyznę (…) nie tylko rzecby można — na optykę, ale również wobec władz stanu cywilnego. Ożeniła się (…), meldując się jako mężczyzna wobec kapłana, a ożeniwszy się — została nawet «ojcem» i zameldowała dziecko zrodzone z swej «żony» za swoje”.
Monika Buchowiec - Maria Zaleśna, teściowa Eugeniusza
Maciej Kobiela - Oskar, brat Eugeniusza
Paweł Kos - Adwokat Szychwart
Edmund Krempiński - Eugeniusz Steinbart
Michał Kruk - Prokurator Kłoczkowski
Halszka Lehman - Elżbieta, córka Eugeniusza
Paulina Walendziak - Czesława Zaleśna, żona Eugeniusza
Agnieszka Choińska
Michał Jeziorski
Piotr Malec
Grzegorz Pawłowski
Adam Sobczyński
Marek Szymański
Dariusz Wojtkun
- 4 na wszystkie miejsca/sektory