Employer Branding a kultura organizacji i społecznie odpowiedzialny biznes
Employer Branding zyskuje w ostatnim czasie na popularności. Być może to zjawisko wiąże się z trendem rynku pracownika, który narzuca pracodawcom konieczność dostosowania się do sytuacji, w której to pracownicy dyktują warunki. To oni mają swobodę w przebieraniu w ofertach i w wyborze odpowiedniej dla siebie pracy. Okres pandemii faktycznie, wyhamował nieco rynek pracownika, ale nie dość, że ten już zdążył powrócić[1], to jeszcze wypracowane podczas niego wartości zakorzeniły się już na stałe w biznesowej świadomości. Pracodawca wie, że jeśli chce pozyskać wartościowego pracownika, to musi zaprezentować się z jak najlepszej strony. Patrząc bowiem na badania przeprowadzone na polskim rynku[2], nie tylko wysokość zarobków decyduje o zmianie pracy, ale również to, jak etyczny i zaangażowany społecznie jest potencjalny lub obecny pracodawca, czy umożliwia pracownikom udział w szkoleniach, pozwala im na rozwój, samodzielność, oferuje ciekawe benefity pozapłacowe.
Employer Branding idealnie odpowiada na potrzeby pracownika – polega on bowiem na kreowaniu się i przekształcaniu w pracodawcę z wyboru, czyli firmę, która jest atrakcyjnym środowiskiem dla rozwoju kariery potencjalnego kandydata. Mimo że termin powstał już w 1996 r., to dopiero teraz ma naprawdę podatny grunt, na którym może się przyjąć i rozwijać.
Kultura organizacyjna również zaczyna kwitnąć, a dobre praktyki przybierają na sile. Employer Branding je wspiera, dając możliwość pokazania ludziom „z zewnątrz” wartości firmy już w pierwszych punktach styku z marką, czyli zarówno w procesie rekrutacyjnym, jak w social mediach. Nie wolno jednak zapomnieć o brandingu wewnętrznym, skierowanym do obecnych pracowników firmy, który skupiony jest na stworzeniu dobrej kultury organizacyjnej, zapewnieniu możliwości rozwoju kwalifikacji czy pasji.
Często łatwiej jest jednak powiedzieć niż zrobić: jak stworzyć kulturę organizacyjną – która jest przecież jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania firmy – tak, by faktycznie sprawiała, że miejsce pracy jest bezpieczne i atrakcyjne?
Kultura organizacyjna w VanityStyle
Najlepiej pokazać to na przykładzie. Kultura organizacyjna określa zarówno kierunek rozwoju firmy, jak i warunki, normy zachowań, które pozwalają ku niemu podążać. Stąd najlepiej jest wypracować ją razem z pracownikami. W VanityStyle stworzyliśmy wspólnie wartości, które określają główne filary naszej kultury organizacyjnej – entuzjazm, transparentność, współpracę, sukces i świadomość. Pozwalają nam one wyznaczyć ramy zachowań, sposób komunikacji na zewnątrz i wewnątrz, a jednocześnie zostawiają wystarczająco dużo swobody na indywidualizm każdego z pracowników. To jest nasza siła: nie przeciwdziała ona bowiem rozwojowi pracownika, a go wspomaga, stanowi wsparcie w realizacji wizji firmy. Dzięki temu, że wartości zostały wypracowane wspólnie, żaden z pracowników nie czuje, że zostały one mu narzucone, a zamiast tego może się z nimi utożsamiać, czując, że jego pomysły są wysłuchiwane, a nie ignorowane.
To wszystko składa się na prężnie działający organizm firmy, którego DNA stanowi człowiek i jego potrzeby. Nie są to jedynie puste słowa: za teorią idzie praktyka, czyli dwukrotne otrzymanie prestiżowego tytułu „Najlepszego Pracodawcy 2017 i 2020”- Kincentric Best Employers (dawniej AON).
Kultura organizacji i podstawowe zasady firmy nie ograniczają się jedynie do Employer Brandingu, ale przejawiają się również w głównej misji naszej działalności i filozofii. Kształtując i rozwijając ofertę naszych produktów kierujemy się tym, by dbać o zdrowie, samopoczucie i oddziaływać pozytywnie na innych. Chcemy robić coś dobrego dla społeczeństwa, pokazywać im, jak zdrowiej i pełniej żyć, redukując stres i zachowując poprawny work-life integration. Dzięki naszym kartom sportowym FitProfit oraz FitSport można zadbać o odpowiednią ilość ruchu. Kupony QlturaProfit oferują możliwość relaksu, spędzenia quality time z rodziną lub w pojedynkę, a dzięki platformie online Strefa VanityStyle Premium można także zadbać o zdrowie psychiczne i rozwój, sięgając po kurs mindfulness, praktyki medytacji oraz dostęp do specjalistycznych konsultacji z zakresu coachingu, psychologii i dietetyki. Cały czas staramy się stawać lepsi, m.in. rozszerzamy ofertę o nowe obiekty sportowo-rekreacyjne i dyscypliny, platformę wzbogacamy nowymi funkcjonalnościami. Każdy aspekt naszych programów motywacyjnych dba o inny obszar wellbeingu, dzięki czemu możemy holistycznie podchodzić do stanu zdrowia i poprawy codziennych nawyków naszych użytkowników.
Nie zatrzymujemy się jednak jedynie na naszej ofercie, bo nie ona stanowi clou kultury organizacyjnej. Dla VanityStyle to przede wszystkim CSR, czyli jedna z najważniejszych praktyk, jakie może prowadzić dane przedsiębiorstwo. Inwestycje w zasoby ludzkie, działania ekologiczne, akcje charytatywne, wolontariat etc. przyczyniają się zarówno do pozytywnych zmian w bezpośrednim otoczeniu firmy, jak i do wzrostu zaangażowania i motywacji pracowników. Najważniejsze są jednak efekty działań, czyli polepszenie losu podopiecznych wybranej fundacji czy ośrodka, ochrona środowiska, zwierząt czy nawet zmiana stylu życia dzieci poprzez promocję aktywnego trybu życia w szkołach podstawowych i przedszkolach.
Właśnie tutaj stawiamy na pracowników, którzy są sercem firmy – głównym programem charytatywnym jest u nas wolontariat pracowniczy „Zespół FitHeroes biegnie z pomocą”. Tworząc regulamin programu, zależało nam na tym, aby nasze wsparcie nie kończyło się tylko na zgłaszaniu projektu do realizacji i zleceniu przelewu na konto beneficjenta. Celem programu jest, abyśmy realizując swoje projekty, wkładali w nie nie tylko dużo serca, ale również trochę pracy i wysiłku, by zrobić coś dobrego dla innych. Dlatego właśnie wolontariat jest najważniejszym elementem każdego projektu zgłoszonego do programu i dlatego dzięki temu elementowi zaangażowanie pracowników rośnie. Mają poczucie, że tworzą coś ważnego dla firmy i społeczeństwa. Rezultat to budowanie społeczności firmowej, zwiększenie motywacji pracowników, odpowiedzialności i poczucia sprawstwa, jak też i efektywniejszej współpracy pomiędzy nimi.
Strategia CSR będąca jednym z fundamentów kultury organizacyjnej pomaga zakorzenić się w lokalnej społeczności, stworzyć związaną ze sobą i zaangażowaną społeczność firmową, zyskać lojalnych klientów i pracowników.
Oprócz działalności stricte charytatywnej, również eko trend jest współcześnie jednym z najważniejszych elementów strategii odpowiedzialności biznesu, a więc budowania Employer Brandingu jako odpowiedzialny środowiskowo pracodawca.
Dlaczego warto wdrażać proekologiczne rozwiązania?
Wdrożenie zasad proekologicznych w firmie przynosi korzyści na polu rekrutacyjnym, wizerunkowym (konsumenci oraz potencjalni pracownicy są coraz bardziej świadomi zagrożeń związanym z zanieczyszczeniem środowiska i zmianami klimatycznymi, przez co uważają za atrakcyjniejsze firmy, które również zwracając na to uwagę), ale również finansowym – „ekologicznie” często oznacza również „oszczędnie”, „ekonomicznie”.
Niezależnie od branży, której jesteśmy reprezentantami, możemy wspierać środowisko naturalne w stopniu, w jakim jesteśmy do tego zdolni. Oczywiście, sklep internetowy będzie mieć bardziej ograniczone możliwości niż firma z własnym biurem, jednak nadal może używać papieru do pakowania pochodzącego z recyklingu, a do wypełnienia i zabezpieczenia przesyłek używać ekologicznej, biodegradowalnej odmiany skropaka.
Jak VanityStyle dba o środowisko?
Jedną z naszych wspólnie wypracowanych z pracownikami wartości jest świadomość, rozumiana m.in. jako budowanie społecznie odpowiedzialnego biznesu i świadomości ekologicznej. Chcemy żyć w zgodzie z naturą i dbać o środowisko, dlatego w biurze wdrożyliśmy już wiele rozwiązań i usprawnień, mających na celu propagowanie ekologicznego stylu życia oraz prawidłowej i świadomej gospodarki odpadami, a wciąż jeszcze wiele akcji edukacyjnych przed nami.
Po pierwsze, zaczęliśmy od ułatwienia segregacji. Zamiast pojedynczych koszy znajdujących się pod biurkami pracowników, ustawiliśmy eko punkty, gdzie są kosze przeznaczone na segregację odpadów bio, plastiku, metalu, papieru oraz szkła.
Mamy również punkt, gdzie pracownicy mogą oddawać zużyte baterie. Co więcej, w lutym przeprowadziliśmy w firmie akcję edukacyjną dotyczącą zbiórki elektrośmieci – zachęcaliśmy do ich oddawania na przeprowadzaną zbiórkę poprzez kupowanie sadzonek drzew. Jeden elektrośmieć równał się jednej posadzonej sadzonce drzewa. Tak naprawdę w sposób naturalny połączyło to pożyteczne z pożytecznym, gdyż zarówno ułatwiliśmy utylizację elektrośmieci, poszerzyliśmy o nich świadomość (zdecydowanie nie są to odpady mieszane bądź plastikowe), a także posadziliśmy drzewa na 111 metrach kwadratowych lasu, co daje rocznie 600 kg pochłanianego dwutlenku węgla oraz 5800 kg zwróconego papieru.
W biurze zwracamy również uwagę na proekologiczne podejście do oszczędzania prądu, wody i papieru. Przy okazji przejścia się po naszych korytarzach czy pomieszczeniach, można zetknąć się z dużą ilością naklejek przypominających w humorystyczny sposób o czynnościach takich, jak wyłączanie światła, oszczędzanie wody czy ładowanie zmywarki do pełna. Wykorzystujemy urządzenia filtrujące wodę kranową oraz dystrybutory wody, co eliminuje zakup wody w plastikowych butelkach. Posiadamy energooszczędne urządzenia biurowe oraz oświetlenie reagujące na czujniki ruchu – pozwalające na dodatkową oszczędność energii w momencie, gdy nikogo nie ma w danej części biura. Zrezygnowaliśmy również w biurze z papieru białego i przeszliśmy na wersję ekologiczną z recyklingu.
Nie zatrzymujemy się jednak na zmianach technicznych – najważniejsza jest bowiem edukacja i przekonanie pracowników, że bycie eko się opłaca. Udostępniliśmy im boksy rowerowe, prysznice i szafki, by zachęcić ich do rezygnacji z przemieszczania się samochodem. Comiesięcznie organizujemy konkursy, angażujące eventy, warsztaty (np. z ekologicznego pakowania prezentów) bądź szkolenia rozwojowe nastawione na zachęcenie ich do wdrażania zachowań proekologicznych nie tylko w pracy, ale i w domu. Nagradzamy atrakcyjnymi bonami zaangażowanie pracowników w ochronę środowiska, co przekłada się na ich udział w konkursach i aktywnościach środowiskowych. Regularnie poruszamy w naszym newsletterze #VanityMonday – kierowanym również do klientów – ważne tematy społeczne i ekologiczne.
Trzecim obszarem realnego wpływu na środowisko – oprócz dbania o klimat i zasoby – jest również opieka nad zwierzętami. VanityStyle zaadoptowało parę flamingów (Vanitkę i Stylusia) w warszawskim ZOO, a także zasponsorowało obrożę telemetryczną dla wilka Geralta w ramach współpracy z fundacją SAVE Wildlife Conservation Center, promując w ten sposób ochronę gatunku. A skoro mowa już o fundacjach i schroniskach, regularnie wspomagamy je finansowo, zapewniając bezpieczeństwo ich podopiecznym – na przykład psom z fundacji Adopcje Malamutów, Rasowy Kundel czy warszawskiego Schroniska na Paluchu.
Wprowadzenie zmian w firmie nie musi się odbywać natychmiastowo – by użyć sportowej metafory, to maraton, a nie sprint. Przed nami jeszcze wiele działań proekologicznych, które szykujemy na nadchodzące miesiące (m.in. promocja ograniczenia zużycia plastiku poprzez używanie wielorazowych kubków czy toreb, wspólne zbieranie śmieci, międzydziałowa rywalizacja pracowników w zdobywaniu „punktów” za wiosenną jazdę na rowerze czy przychodzenie do pracy na piechotę), ale mamy nadzieję, że te powyższe również posłużą jako inspiracja do akcji wewnętrznych i zewnętrznych, jakie można wprowadzić w firmach.
Pracownik w centrum zainteresowania
Ostatnim punktem budowania kultury organizacyjnej, której centrum jest pracownik i która powstaje dla niego i dzięki niemu, są eventy pracownicze, szkolenia i rozwój. Dobrą tradycją, jaką wdrożyliśmy w VanityStyle, są śniadania rozwojowe, nastawione zarówno na podnoszenie kompetencji pracowników (przykładowo w formie warsztatów z zarządzania sobą w czasie), jak i na poprawę ich dobrostanu (warsztaty mindfulness). Nawet w tym elemencie wkład własny pracowników jest najistotniejszy: to oni często wybierają osoby prowadzące i tematy nadchodzących śniadań.
Możliwość uczestniczenia pracowników w tworzeniu kultury organizacyjnej jako jej decydujące filary poprawia efektywność ich funkcjonowania, zapobiega wypaleniu zawodowemu i brakowi satysfakcji z obowiązków. Jest to ważne, by każdy pracownik wiedział jest kluczowy dla firmy – to ma bezpośredni wpływ na podniesienie jakości obszarów takich, jak: motywowanie, komunikacja, atmosfera w firmie i ocena pracowników zarówno ich samodzielna, jak i ze strony przełożonego.
Szczęśliwy i usatysfakcjonowany pracownik to zysk dla firmy – ale tylko od pracodawcy zależy, jak faktyczna atmosfera i kultura pracy wpłynie na całościowy dobrostan psychiczny osób, które zatrudnia. Stworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej to pierwszy i najważniejszy krok w tym kierunku, bowiem żaden dom nie będzie stabilny bez właściwie wylanych fundamentów.
[1] https://businessinsider.com.pl/gospodarka/biec-mamy-rynek-pracownika-liczba-ofert-pracy-wzrosla-skokowo-a-chetnych-coraz-mniej/x2ryqnr
[2] https://media.pracuj.pl/123872-polacy-gotowi-na-zmiane-pracy-badanie-pracujpl